Who we are María Álvarez-Rementería Álvarez

Name
María Álvarez-Rementería Álvarez
Email
maria.alvarezrementeria@ehu.eus
ID ORCID
0000-0001-8033-6150
University
University of the Basque Country (UPV/EHU)
Centre
Faculty of Education of Bilbao
Department
Department Didactics and School Organization

PhD student in the Psychodidactic program (UPV / EHU, 2016-present), Master’s Degree in Psychodidactics: Educational Psychology and Specific Didactics (UPV / EHU, 2015-2016) and graduated in Primary Education Teaching (UCM, 2011-2015). Her main activity is focused on her doctoral thesis, which revolves around the on-going training of Primary Education teachers in order to develop more inclusive educational practices. For this purpose, the Basque Government has granted a Pre-doctoral contract (2019-present) for the development of the project in the Department of Didactics and School Organization of the UPV / EHU, under the direction of two of the members and collaborators of KideOn: Leire Darretxe and Maite Arandia. At the beginning of 2019, she enjoyed a stay at NUI – Galway (Ireland). In addition, in 2019 she received dual training in the field of Children’s Rights and, especially, about the situation of minor migrants without family references in Spain. With this, she was appointed Ambassador of Childhood by the Independent Council for the Protection of Children in November 2019, participating in an international project that included a stay in the North of Morocco to further the knowledge about the situation of youth with migration plans in the original context. She has participated in different International Congresses and her recent incorporation to the KideOn research team is allowing her to join new projects, that are in the application process, in the field of educational and social inclusion.

Projects

Project title
La formación continua del profesorado no universitario para el desarrollo de prácticas educativas inclusivas. Estudio de caso (Tesis Doctoral)
Principal Investigator
María Álvarez-Rementería Álvarez
Participating group members
L. Darretxe Urrutxi y M. Arandia Loroño (Directoras)
Funding entity
Gobierno Vasco
Call
Ayudas nuevas para el Programa Predoctoral de Formación de Personal Investigador No Doctor (2018/2019)
Grant awarded
18.367 / año
Period of duration
2019-2022
Project title
INSIDE: Integrating Special-needs Individuals into Digi-holistic Education
Principal Investigator
Zuriñe Gaintza & Gorka Roman
Participating group members
M. ÁLvarez & L. Darretxe
Funding entity
ERASMUS+
Call
KA201-059DE29D
Grant awarded
272.564,00 €
Period of duration
2020- 2023
Project title
AI@SCHOOL
Principal Investigator
Gorka Roman & Maria Orcasitas
Participating group members
M. Álvarez & N. Idoiaga
Funding entity
ERASMUS+
Call
2020-1-UK01-KA201-079224.
Grant awarded
252,180.00 €
Period of duration
2020-2023

Dibulgazioa zientifikoa

Álvarez-Rementería, M., Arandia, M. & Martínez, B. (2017). La configuración política de la formación continua del profesorado no universitario. Desde el discurso europeo hasta la gestión del País Vasco. En C. Sánchez. (Ed.), Caleidoscopio educativo: Prácticas y reflexiones iberoamericanas (pp. 79-94). Madrid: Global Knowledge Academics

Read article

Álvarez-Rementería, M., Arandia, M. & Martínez, B. (2017). La situación de la formación permanente del profesorado de Educación Primaria en el País Vasco (2010-2015). En A. Rodríguez, A. Romero & I. Ros. (Eds.), XXIII Jornadas de Investigación en Psicodidáctica (pp. 64-77). País Vasco: Equipo Editorial de la Universidad del País Vasco.

Read article

Roman, G., Álvarez-Rementería, M., Pérez-Izaguirre, E. y Dosil, M. (2020). El rol de los Medios de Comunicación en Situaciones de Crisis Sanitaria. La Percepción de la Población en torno al Control y las Normas Sociales durante la Pandemia del COVID-19. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 437-456. DOI: 10.4185/RLCS-2020-1484

Roman, G., Perez-Izaguirre, E. y Alvarez-Rementería, M. (2021). Laboratorios Sociales Pilotados. Una propuesta de investigación para la inclusión de migrantes y refugiados en Europa. En Roman, G., Orcasitas, M., Berasategi, N. y Eiguren, A. (Ed.). Innovación Educativa y Transformación Social. Barcelona: Graó

Del Palacio, I., Alvarez-Rementería, M. y Roman, G. (2020). La inclusión social y educativa como reto vital del siglo XXI. Propuestas Educativas. Leioa: Universidad del País Vasco.