Who we are Nahia Idoiaga Mondragon

Name
Nahia Idoiaga Mondragon
Email
nahia.idoiaga@ehu.eus
ID ORCID
0000-0003-0345-8570
University
University of the Basque Country (UPV/EHU)
Centre
Faculty of Education of Bilbao
Department
Department of Evolutionary Psychology and Education

Dr. Nahia Idoiaga Mondragon holds the PhD in psychology (with honour), degrees in psychology and educational psychology and two master’s degrees (Teachers Training & Research Methodology). Framed on social and educational psychology she has researched and published impact articles on topics related to socio-educational inclusion, education, feminism and health. In the field of research, she is part of the research group KideON. She is also part of several projects, most of them European funded, working on the inclusion of young people and vulnerable groups.

At a teaching level, she is lecturer in the Department of Evolutionary Psychology and Education since 2016 and in her teaching subjects is implementing IKD methods (problem based learning and dynamic and cooperative learning). In addition, she is PhD. Co- director enrolled in the Doctorate programmes in Psychology and Psychodidactics at the UPV/EHU.

Nahia is also the coordinator of the Infant Education degree and part of the equality and quality committees of the Faculty of Education of Bilbao.

Projects

Project title
Grupo de Investigación de la UPV/EHU. Grupo KideOn. GIU17/02
Principal Investigator
María Teresa Arandia Loroño
Participating group members
B. Martínez Domínguez, I. Alonso Saez, L. Darretxe Urrutxi, M. Ordeñana García, M. Arandia Loroño, M. Beloki Arizti, M. Gezuraga, N. Idoiaga Mondragón, N. Berasategui Sancho, P. Martínez Monje
Funding entity
Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU
Call
Ayudas a Grupos de Investigación de la UPV/EHU (2017)
Grant awarded
7.378,00€
Period of duration
Project title
Strategic partnerships for youth: Inclusi-ON
Principal Investigator
Israel Alonso Sáez, Naiara Berasategi Sancho
Participating group members
L. Darretxe Urrutxi, M. Arandia Loroño, M. Beloki Arizti, N. Idoiaga Mondragón, I. Alonso Saez, G. Román Etxebarrieta, M. Gezuraga, N. Berasategui Sancho
Funding entity
El Programa Europeo de Educación, Formación, Juventud y Deporte 2014 - 2020
Call
Concurrencia en convocatoria competitiva (Erasmus +) (2016)
Grant awarded
59.800,00€
Period of duration
2016-2018
Project title
Resituando las prácticas de riesgo en el contexto de las relaciones sociales: Un estudio de representaciones sociales
Principal Investigator
Lorena Gil de Montes
Participating group members
N. Idoiaga Mondragon
Funding entity
Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU
Call
Convocatoria general para la concesion de ayudas a la investigación en la UPV/EHU (2016)
Grant awarded
9.895,00€
Period of duration
2016-2017
Project title
AAC@school for social inclusion
Principal Investigator
Gorka Román Etxebarrieta
Participating group members
G. Román Etxebarrieta, N. Idoiaga Mondragón
Funding entity
El Programa Europeo de Educación, Formación, Juventud y Deporte 2014 - 2020. Erasmus+
Call
Erasmus+. KA2 - Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices KA201 - Strategic Partnerships for school education (2017)
Grant awarded
322.187,00€
Period of duration
2017-2019
Project title
Towns as Open Educational Resource for migrants using mobile applications
Principal Investigator
Dorleta Apaolaza & Nahia Idoiaga
Participating group members
G. Roman Etxebarrieta, M. Picaza Gorrotxategui
Funding entity
Unión Europea
Call
Erasmus+
Grant awarded
25.485€
Period of duration
2019-2021
Project title
Grupo de investigación IT 1342-19 (Gobierno Vasco): KideON. Inclusión socioeducativa
Principal Investigator
Nekane Beloki Arizti
Participating group members
L. Darretxe Urrutxi, M. G. Román Etxebarrieta, I. Alonso Saez, M. Gezuraga, N. Berasategui Sancho, N Idoiaga Mondragón, P.M. Martínez Monje, C. Arriaga Sanz
Funding entity
Eusko Jaurlaritza/ Gobierno Vasco
Call
Ayudas para apoyar las actividades de los grupos de investigación del sistema universitario vasco (Área de Ciencias Sociales y Jurídicas)
Grant awarded
39.000€
Period of duration
2019-2021
Project title
Primeros pasos en el camino para fomentar la Coeducación real en los grados de Educación
Principal Investigator
Nahia Idoiaga
Participating group members
Funding entity
Vicerrectorado de Innovación, Compromiso Social y Acción Cultural (UPV/EHU)
Call
CampusBiziaLab
Grant awarded
1.500€+ 2000€
Period of duration
2019-2020/2020-2021
Project title
Autonomía en la movilidad de los niños/as: analizando el impacto del proyecto Eskolabideak en los centros educativos del País Vasco
Principal Investigator
Naiara Berasategi & Nahia Idoiaga
Participating group members
I. Alonso Saez, A. Eiguren Munitis, M. Picaza Gorrotxategi, N. Berasategi & N. Idoiaga
Funding entity
Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU
Call
PROYECTOS UNIVERSIDAD-EMPRESA-SOCIEDAD 2020
Grant awarded
6926,62€
Period of duration
2020-2021
Project title
AI@SCHOOL
Principal Investigator
Gorka Roman & Maria Orcasitas
Participating group members
M. Álvarez & N. Idoiaga
Funding entity
ERASMUS+
Call
2020-1-UK01-KA201-079224.
Grant awarded
252,180.00 €
Period of duration
2020-2023
Project title
Haur Hezkuntza3: jasangarritasunetik kalitatezko hezkuntza eraikiaz/ Educacion Infantil3: Construyendo una educación de calidad desde la sostenibilidad
Principal Investigator
Nahia Idoiaga
Participating group members
L. Darretxe, G. Roman
Funding entity
Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU
Call
PROYECTOS DE INNOVACIÓN IKD i3 Laborategia
Grant awarded
3.000€
Period of duration
2021-2023

Dibulgazioa zientifikoa

Valencia, J., Idoiaga, N. & Momoitio, J. (2010). Social representations and memory: The psychosocial impact of the Spanish “Law of Memory”, related to the Spanish Civil War. Revista de Psicología Social, 25(1), 73-86

Read article

Valencia, J., Gil De Montes, L., Ortiz, G., Larrañaga, M., & Idoiaga, N. (2010). Enmarcamiento y el rechazo o aceptación de los aspectos generales y específicos de la Ley de igualdad de Género en España: representaciones sociales y regulaciones normativas. Revista de Psicología Social, 25(2), 145-155.

Read article

Idoiaga, N., Valencia, J., Gil De Montes, L., Ortiz, G., & Larrañaga, M. (2012). Emakumeen eta gizonen berdintasun legearen hedapena eta irudikapena egunkarietan. Uztaro, 82, 83-97.

Read article

Idoiaga N., Valencia, J., Gil De Montes, L., & Ortiz, G. (2012). Framing effects and social representations of health epidemics: The case of influenza A. Escritos de Psicología, 3, 31-42.

Read article

Idoiaga, N. (2014). Gripe A y el rol de los medios de comunicación en una pandemia: ¿qué representaciones sociales crean los medios sobre las epidemias sanitarias?. Revista Internacional de Humanidades Médicas, 3(2), 37-48

Read article

Idoiaga, N. (2015). El papel de los medios online en epidemias sanitarias: una comparación de las esferas públicas de México y España. Revista Internacional de Humanidades Médicas, 4(1), 17-29.

Read article

Idoiaga, N., Gil De Montes, L., & Valencia, J. F. (2015). Osasun-krisiei buruzko gizarte irudikapenak: A gripearen kasua Mexiko eta Espainiako hedabideetan. Uztaro, 94, 69-89.

Read article

Idoiaga, N. (2016). Ebola eguneroko pentsamenduan barneratzen: gizarte-irudikapenak, arrisku hautematea eta emozioak. Uztaro, 96, 49-64.

Read article

Idoiaga, N. (2016). Osasun izurriteen komunikazioa aro digitalean. Uztaro, 99,115-132.

Read article

Idoiaga, N.(2016). Redes sociales en tiempos de riesgo: analizando el ébola mediante Twitter. In D. Capdevilla (Ed.), Estrategias en comunicación y su evolución en los discursos (pp. 135-155). Madrid: McGraw Hill Education.

Read article

Idoiaga N., Gil de Montes M.L. & Valencia, J.F. (2016). Communication and representation of risk in health crises: the influence of framing and group identity. International Journal of Social Psychology, 31(1), 59-74

Read article

Idoiaga, N., Gil De Montes, L., & Valencia, J. F. (2016). Représentations sociales et médias: le « cadrage » de l’épidémie de grippe porcine dans les médias mexicains et espagnols. In D. G. Lo Monaco, S. Delouveé & P. Rateau (Eds.), Les representations sociales: Theories, methodes et applications (pp. 393-398). Louvain-la-Neuve (Belgique): De Boeck Supérieur

Read article

Idoiaga, N. (2016). Redes sociales en tiempos de riesgo: analizando el ébola mediante Twitter. Opción, 11, 740-756

Read article

Idoiaga Mondragon, N., Gil de Montes, L., & Valencia, J. (2017). Understanding an Ebola outbreak: Social representations of emerging infectious diseases. Journal of health psychology22(7), 951-960

Read article

Idoiaga N., Gil de Montes M.L. & Valencia, J.F. (2017). Ebola in the publuc sphere: A comparison between mass media and social networks. Science communication, 39 (1), 101-124

Read article

López, A., Roman, G., Alonso, I., Gezuraga, K., Idoiaga, N., Axpe, I., … Berasategi, N., (2018). InclusiON. Best practices and Conclusions from InclusiON European Project. Bilbao: Kiribil.

Read article

Idoiaga, N. & Belasko, N. (2018). Loditasunaren gizarte irudikapenak eta emozioak gazteengan. Uztaro, 104, 31-44.

Read article

Idoiaga, N., Gil De Montes, M.L. & Valencia, J.F. (2018). Understanding the emergence of infectious diseases: Social representations and mass media. Communication & Society, 31(3) 319-330

Read article

Idoiaga, N. & Belasko, N. (2018). Understanding fatness in the public sphere of young students: Social representations and emotional response. Cadernos de saude publica/ Reports in publich Health, 34(9), 31-44.

Read article

Idoiaga, N., Otxandiano, A., & Belasko, M. (2018). Zigorra haur hezkuntzako geletan: egoeraren analisia eta ondorioak. Ikastorratza, e-Revista de didáctica, (21), 1.

Read article

Lisciandra, F., Roman, G., Etxebarria, G., Santos, H., Alonso, I., Grandibal, J., Andrášiková, K., Gezuraga, M., Idoyaga, N., Axpe, I., Berasategi; N., San Martín, N., Y Bilbao, S. (2018). Best practices and conclusions from InclusiON European Project. Erreka Multimedia S.Coop.

 Roman, G.; Idoiaga, N. & Berasategui, N.(2018). Inclusion processes with refugees and migrants: best practices and strategies in leisure and free time. In M.R. Vega, R. De La Fuente  & G. Romero (Eds). : Focalizando áreas del saber desde sus nuevas lecturas (pp 357-371). Ulzama: Gedisa.

Roman, G. & Idoiaga, N. (2019). Leisure time as a facilitator for social and educational inclusion of migrants: inclusive methodologies and resources for non-formal education. In J. A. Marin, G. Gomez, M.Ramos  & M. N. Campos (Eds.). Inclusión, Tecnología y Sociedad: Investigación e Innovación en Educación (pp. 397-411). Madrid: Dykinson

Read article

Idoiaga, N. & Belasko, N. (2019). Zer emozio pizten dizkigu hilerokoak?. Uztaro, 108, 78.94.

Read article

Idoiaga, N., Sainz de la Maza, M. & Belasko, M. (2019). «La Manada» auziko sententziaren jarraipena  Twitterren: bortxaketaren  kulturari buruzko gizarte- irudikapenak iraultzen. Uztaro, 110, 85-102.

Read article

Larruzea-Urkixo, N., Cardeñoso, M.O. & Idoiaga, N. (2019). El alumnado del Grado de Educación ante las tareas universitarias: emoción y cognición. Educación XX1, 23(1), 197-220, doi: 10.5944/educXX1.23453

Read article

Roman, G., Idoiaga, N. y Berasategi, N. (2019). Political identity formation in post-conflict educational systems. The case of the Basque Country. En Forum XXI (Eds.), A stunning compilation of investigations papers, (pp. 1003-1006). Vivat Academia.

Idoiaga, N. eta Belasko, M. (2019). Understanding menstruation: influence of gender and ideological factors. A study of young people´s social representations. Feminism & Psychology, 29(3), 357-373 https://doi.org/10.1177/0959353519836445.

Read article

Idoiaga, N., Gil de Montes, M.L., Asla, N. eta Larrañaga, M. (2019). “La Manada” in the public sphere: Coping with a sexual aggression case through Twitter. Feminist Media Studies, 1-18://doi.org/10.1080/14680777.2019.1643387

Read article

Roman, G. & Idoiaga, N. (2019). Una etnografía sobre la migración desde la antropología visual: narrativas y procesos de inclusión a través del tiempo libre educativo. In I. Alonso & K. Artetxe (eds.) Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro(pp. 185-201). Barcelona: Octaedro

Read article

Larruzea-Urkixo, N.,  Cardeñoso, M.O., & Idoiaga, N. (2019). Emozioak unibertsitateko ikasketa prozesuen ardatz: Lehen Hezkuntzako Graduaren kasua. Tantak 31(1), 177-194

Read article

Idoiaga, N. & Belasko, M. (2019). El alumnado de grado ante el castigo en las aulas de educación infantil. In S. Alonso, J. M. Romero, C. Rodrtiguez-Jimenez & J. M.Sola (eds.) Investigación, Innovación docente y TICNuevos Horizontes Educativos. Madrid: Dykinson

Berasategi, N. & Idoiaga, N. (2020). La infancia y la soledad del confinamiento. The Conversation.

Read article

Berasategi, N.,  Idoiaga, N., Eiguren, A.,  Dosil, M., Picaza, M., & Ozamiz, N. (2020). Las voces de los niños y de las niñas en situación de confinamiento por el COVID-19. Leioa: UPV/EHU

Read article

Idoiaga, N., Berasategi, N.,  Ozamiz, N., Eiguren, A.,  Dosil, M., & Picaza, M. (2020). Osasun Izurriteak “media pandemia” ere ote?.Euskonews, 749

Read article

Ozamiz, N., Dosil, M., Picaza, M., Idoiaga, N. Eiguren, A. & Berasategi, N. (2020). COVID-19a estresa, antsietatea eta depresioaren eragile?.Eluyhar aldizkaria

Read article

Roman, G., Idoiaga, N. and Apaolaza, D. (2020). Metodologías y Herramientas Inclusivas en Contextos Educativos. Editorial Graó.

Ozamiz, N., Dosil, M., Picaza, M., & Idoiaga, N.(2020).  Stress, anxiety, and depression levels in the initial stage of the COVID-19 outbreak in a population sample in the northern Spain. Cad. Saúde Pública, 36(4), e00054020

Read article

Picaza, M., Bilbao,N. & Idoiaga, N. (2020). Red de Escuelas de Empoderamiento de Bizkaia: una propuesta feminista arraigada en nuestros pueblos. SIIS. Zerbitzuan, 70. ISSN: 1134-7147

Idoiaga, N., Gil de Montes, L., Asla, N., & Larrañaga, M. (2020). Where does risk lie in sexual practices? A study of young people’s social representations. Health, Risk & Society, 1-17. https://doi.org/10.1080/13698575.2020.1793304

Read article

Ozamiz-Etxebarria, N., Idoiaga Mondragon, N., Dosil Santamaría, M., & Picaza Gorrotxategi, M. (2020). Psychological Symptoms During the Two Stages of Lockdown in Response to the COVID-19 Outbreak: An Investigation in a Sample of Citizens in Northern Spain. Frontiers in Psychology, 11, 1491. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01491

Read article

Idoiaga, N., Berasategi, N., Eiguren, A., & Picaza, M. (2020). Exploring children’s social and emotional representations of the Covid-19 pandemic. Frontiers in Psychology, 11, 1952. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01952

Read article

Idoiaga, N., Berasategi, N., Dosil, M. & Eiguren, A. (2021). Struggling to breathe: a qualitative study of children’s wellbeing during lockdown in Spain. Psychology & Health, 36 (2), 179-194, DOI:
10.1080/08870446.2020.1804570

Read article

Ozamiz, N., Eiguren, A., Redondo, I., Jauregizar, J., Picaza, M., Dosil, M., Idoiaga, N., & Berasategi, N. (2020).El coste psicológico del COVID-19. The Conversation

Read article

Berasategi N, Idoiaga N, Dosil M and Eiguren A (2020) Design and Validation of a Scale for Measuring Well-Being of Children in Lockdown (WCL). Front. Psychol. 11:2225. doi: 10.3389/fpsyg.2020.02225

Read article

Carbajo, A.; Idoiaga, N & Belasko, M. (2020). Konduktismo eta konstruktibismotik abiatuz Haur Hezkuntzako ikasgeletako praktika hezigarrien azterketa. IKASTORRATZA. e-Revista de Didáctica, 25, 151-178. DOI: 10.37261/25_alea/

Read article

Roman, G., Langarika, A. and Idoiaga, N. (2020). Implicaciones para la Práctica y la Investigación en la Comunicación Aumentativa y Alternativa. En Román, G., Idoiaga., N. y Apaolaza, D. (Ed.), Metodologías y herramientas inclusivas en contextos educativos (pp. 35-49). Barcelona:  Graó.

Idoiaga, N., Dosil, M., Belasko, M. & Alonso, I. (2020). Image-based Abuse: Debate and Reflections on the “Iveco Case” in Spain on Twitter. Journal of Interpersonal Violence. doi:10.1177/0886260520967143

Read article

Langarika, A. Idoiaga; N. y Roman, G. (2021). Revisión crítica de los sistemas comunicación aumentativa y alternativa en niñas y niños con necesidades especiales de 6 a 10 años. En Idoiaga, N., Dosil, M., Leonet, O. y Belasko, M. (Ed.), ¡Hablemos en inclusión! Buenas prácticas comunicativas en educación. Barcelona: Graó

Santabárbara, J., Bueno-Notivol, J., Lipnicki, D. M., Olaya, B., Pérez-Moreno, M., Gracia-García, P., Idoiaga-Mondragon, N. & Ozamiz-Etxebarria, N. (2021). Prevalence of anxiety in health care professionals during the COVID-19 pandemic: A rapid systematic review (on published articles in Medline) with meta-analysis. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 110244.

Read article

Eiguren, A., Idoiaga, N., Berasategi, N., & Picaza, M. (2021). Exploring the Social and Emotional Representations Used by the Elderly to Deal With the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology, 11, 4020.

Read article

Ozamiz-Etxebarria, N., Berasategi, N., Idoiaga, N., & Dosil, M. (2020). The psychological state of teachers during the COVID-19 crisis: the challenge of returning to face-to-face teaching. Frontiers in Psychology, 11.

Read article

Idoiaga Mondragon, N., Berasategi Sancho, N., Ozamiz-Etxebarria, N., & Alonso Saez, I. (2021). Coping with COVID-19: social representations underlying blaming processes and fear. Psychology & Health, 1-19.

Read article

Idoiaga Mondragon, N., Berasategi Sancho, N., Beloki Arizti, N., & Belasko Txertudi, M. (2021). # 8M women’s strikes in Spain: following the unprecedented social mobilization through twitter. Journal of Gender Studies, 1-16.

Read article

Ozamiz-Etxebarria N, Dosil Santamaría M,
Idoiaga Mondragon N, Berasategi Santxo N.(2021) Estado emocional
del profesorado de colegios y universidades en el norte de
España ante la COVID-19. Rev Esp Salud Pública, 95,
e202102030.

Read article

Idoiaga Mondragon, N., Berasategi Sancho, N., Eiguren Munitis, A., & Dosil Santamaria, M. (2021). Exploring the social and emotional representations used by students from the University of the Basque Country to face the first outbreak of COVID-19 pandemic. Health Education Research. cyab006, https://doi.org/10.1093/her/cyab006

Read article

Ozamiz, N., Idoiaga, N., Eiguren A.,Berasategi, N. Picaza, M. Dosil, M., et al.,  (2021).

COVID-19: El estrés y la ansiedad ya están afectando al profesorado.The conversation

Read article

Idoiaga, N., Eiguren A.,Berasategi, N. Picaza, M. Dosil, M., Ozamiz, N., et al., . (2021).

La pandemia desde una mirada infantil.The conversation

Read article

Idoiaga, N., Eiguren A., Urizar, M. & Belasko. M. (2021). El movimiento #MeTooIncest en redes sociales rompe con el silencio del incesto con menores .The conversation

Read article

Idoiaga, N. (2021).Pandemiak genero arrakala eta zaintza lan ikusezina areagotu zituenekoa. En Pandemiak genero arrakala eta zaintza lan ikusezina areagotu zituenekoa. Steilas

Read article

Idoiaga, N., Dosil, M., Leonet, O., & Belasko, M. (2021). ¡ Hablemos en inclusión!: Buenas prácticas educativas en comunicación (Vol. 25). Grao.

Read article

Langarika-Rocafort, A., Idoiaga, N., & Roman, G. (2021). A Systematic Review of Research on Augmentative and Alternative Communication Interventions for Children Aged 6–10 in the Last Decade. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 1-18.

Read article

Dosil, M., Idoiaga, N., Berasategi, N., & Ozamiz-Etxebarria, N. (2021). Teacher stress, anxiety and depression at the beginning of the academic year during the COVID-19 pandemic. Global Mental Health, 1-24. .

Read article

COVID-19aren Liburu Zuria Pandemiak hamabost hilabete bete dituen honetan, arlo desberdinetako akademiko eta profesionalek egindako gogoeta kolektiboa.

Read article

Libro Blanco de la COVID-19 Una reflexión colectiva realizada por profesionales y personal académico de distintos ámbitos tras quince meses de pandemia

Read article

Darretxe, L., Álvarez-Rementería, M., Alonso, I., y Beloki, N. (2021). Voluntad política a favor de la educación inclusiva y equitativa: Inicios y desarrollo analizando su significado. Education Policy Analysis Archives, 29(64), 1-22.

Read article

Fernández Rotaeche, P., Jaureguizar Alboniga-Mayor, J., e Idoiaga Mondragon, N., (2021). Representaciones sobre sexismo en Educación Superior y Formación Profesional. Educación XX1, 24(2), 421-440. https://doi.org/10.5944/educXX1.28225

Read article

Social networks and media

Bortxaketaren kultura: oraindik gure artean jarraitzen du?

Nahia Idoiaga Mondragon

La Manada» eta Korrikari buruzko lanak ikusgai, Baionako Ikergazten

Nahia Idoiaga

“La Manada” auzia inflexio puntu bat izan da gizarteak bortxaketaren kulturari, justizia patriarkalari eta beste hainbat gairi buruz zituen usteak eraldatzeko

Nahia Idoiaga

Jantokiko lezioa gainditu ezinda

Nahia Idoiaga

Garrantzitsua litzateke euskaraz idatzitako lanak balioestea

Nahia Idoiaga

Euskaraz plazaratutako ikerkuntza orokorrean oso gutxi baloratua dago, militantzia ekintza bat da oraindik

Nahia Idoiaga

Kantatuz eta dantzatuz patriarkatua zartatuz

Nahia Idoiaga

Nuestra compañera Nahia Idoiaga co-ip del proyecto OER TOWN Erasmus + Good Job

Nahia Idoiaga Mondragon

HIK HASI: “Denok gaude harrituta haurrak zein ausart eta ‘heldu’ ari diren portatzen; baina horrek ez du esan nahi guztiz ongi daudenik”

Nahia Idoiaga Mondragon

BERRIA: Emozioak ahaztuta

Nahia Idoiaga Mondragon

BERRIA:«Zer dakarren sentsazionalismoak? Beldurra eta haserrea»

Nahia Idoiaga Mondragon

Los mensajes contradictorios sobre el coronavirus generan alarmismo en la población

Nahia Idoiaga Mondragon

EITB: Koronabirusaren alorrean ematen diren mezuek alarmismoa eragin dute herritarren artean

Nahia Idoiaga Mondragon

Eluyhar.eus: Pandemiaren kudeaketan, buru-osasuna ez dira kontuan hartzen ari

Nahia Idoiaga Mondragon

Pikara magazine: “Si nos tenemos que quedar confinados, necesitamos una política social que nos apoye”

Nahia Idoiaga Mondragon

Hamaika telebista: Koronabirusa hizketaldi bakarra izateak antsietatea sortzen du

Nahia Idoiaga Mondragon

Hamaita Telebista: Haurrei ez zaie aitortzen ari itxialdian egiten ari diren esfortzua (COVID-19)

Nahia Idoiaga Mondragon

Guraso.eus: Hasieratik nabaritu genuen haurrak alde batera utzi genituela (COVID-19 eta haurrak)

Nahia Idoiaga Mondragon

EITB: Nola azaldu behar zaie haurrei koronabirusarekin gertatzen ari dena?

Nahia Idoiaga Mondragon

Argian elkarrizketa: “Konfinatuta geratu behar badugu, babesa emango digun politika soziala behar dugu” (COVID-19)

Nahia Idoiaga Mondragon

Zientzia.eus-en Nahia Idoiagari elkarrizketa

Nahia Idoiaga Mondragon

Los psicólogos advierten: “Hay que dar a los niños la posibilidad de salir a la calle”

Naiara Berasategi, Nahia aidoiaga, Maitane Picaza & Amaia Eiguren

Haurrak eta Covid-19: Kaiola Barruko Jolasak

Nahia Idoiaga, Naiara Berasategi, Amaia Eiguren & Maitane Picaza

«Esta es una crisis ‘adultocéntrica’»

Nahia Idoiaga, Naiara Berasategi, Amaia Eiguren, Maitane Picaza

La universidad pública analizará el efecto del confinamiento en los menores

Nahia Idoiaga, Naiara Berasategi, Maitane Picaza eta Nahia Idoiaga

La UPV/EHU analiza los efectos del confinamiento en los niños

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, Amaia Eiguren eta Maitane Picaza

“Ikertu dezagun nola dauden haurrak itxialdian, oso egoera berezia da eurentzat”

Nahia Idoiaga Mondragon

Nahia Idoiaga: “Ordubeteko irtenaldiak hobetuko du umeen egoera, baina ez da nahikoa izango”

Nahia Idoiaga Mondragon

Emozioak osasun-krisian

Nahia Idoiaga MOndragon

Las emociones en la crisis sanitaria

Nahia Idoiaga MOndragon

Representantes de Save The Children, Nahia Idoiaga y Gemma Varona realizan sus aportaciones sobre los casos de abusos sexuales contra la infancia

Nahia Idoiaga MOndragon

La UPV/EHU analiza los efectos del confinamiento en los niños

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, Amaia Eiguren, Maitane PIcaza

Busturialdeko Hitza: “Jendeak bilauak bilatzen ditu konfinamendua zorrotz betetzen ez dituztenen artean”

Nahia Idoiaga Mondragon, Naiara Berasategi, Maitane Picaza eta Amaia Eiguren

Busturialdeko Hitza: Erruduntasuna, beldurra eta bakardadea

Nahia Idoiaga Mondragon, Naiara Berasategi, Maitane Picaza eta Amaia Eiguren

Harri salda (Kanaldude): Pandemien eragin soziala

Nahia Idoiaga Mondragon

Bizkaia Irratia: “Krisialdi honetan behar personalak bigarren mailan itxi dira, adintxikikoenak are gehiago”

Nahia Idoiaga Mondragon

Faktoria (EITB): Umeak eta Covid-19

Nahia Idoiaga Mondragon

Eusko Ikaskuntza Urteko Galdera: XXI. mendeko Euskal Herriak, nolako hezkuntza sistema behar du?

Nahia Idoiaga Mondragon

¿Cómo viven los niños y niñas el confinamiento?

Naiara Berasategi y Nahia Idoiaga

Kalean baina ez aske

Nahia Idoiaga

Covid-19aren lezioak: Umeen ahotsak konfinamendu garaian. HIK HASI aldizkaria 250

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, Amaia Eiguren, Maitane Picaza, Maria Dosil, Naiara Ozamiz

Eskola sozializatzeko eta inklusioa lortzeko tokia ere bada

Nahia Idoiaga

La escuela es mucho mas que el sitio donde se imparte contenidos

Nahia Idoiaga

«Haurrei ezin zaie eskatu bete ezin dituzten neurriak hartzeko»

NAhia Idoiaga

COVID-19aren kostu psikologikoa

MAitane Picaza, Amaia Eiguren, NAiara Berasategi & Nahia Idoiaga

Haurtzaroa eta konfinamenduaren bakardadea

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, Maitane Picaza & Amaia Eiguren

Un estudio señala que las niñas se adaptan mejor al confinamiento que los niños

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Las niñas se adaptan mejor al confinamiento que los niños

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Niños de Euskadi tienen un “nivel intermedio” de bienestar en el confinamiento

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Itxialdian haurren ongizatea neurtzen duen tresna bat garatu du EHUko ikertzaile talde batek

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Los niños y niñas de Euskadi han tenido “un nivel intermedio” de bienestar durante el confinamiento, según la UPV/EHU

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Los niños y niñas, mejor que los adultos

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

UPV/EHUko zenbait ikertzailek itxialdian haurren ongizatea neurtzeko tresna bat garatu dute

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Investigadoras de la UPV/EHU desarrollan un instrumento para medir el bienestar infantil durante el confinamiento

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Las niñas llevaron mejor el encierro

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Gernika abre un espacio para ofrecer mejores cuidados frente al Covid

Nahia Idoiaga

EHUko zenbait ikertzailek itxialdian haurren ongizatea neurtzeko tresna bat garatu dute

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Las niñas se adaptaron mejor al confinamiento

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Nahiago dute eskolara joan

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Zaintzan sakontzeko jardunaldiak martxan daude

Nahia Idoiaga

Umeen ahotsak konfinamendu garaian

Naiara Berasategi, Nahia Idoiaga, AMaia Eiguren, Maitane Picaza, MAria Dosil, Naiara Ozamiz

Jornada de Psicología Social: Una visión social de la vida cotidiana

Nahia Idoiaga

COVID-19: El estrés y la ansiedad ya están afectando al profesorado

Naiara Ozamiz, Nahia Idoiaga, Naiara Berasategi, Maitane Picaza, Maria Dosil eta Amaia Eiguren

Zer ondorio izaten ari da pandemia irakasleen egoeran?

Naiara Ozamiz, Maria Dosil, Nahia Idoiaga, Naiara Berasategi, Maitane Picaza eta Amaia Eiguren

El movimiento #MeTooIncest en redes sociales rompe con el silencio del incesto con menores

Nahia Idoiaga & Amaia Eiguren

¿Cómo sufren las mujeres las consecuencias de la pandemia? Voces del feminismo vasco publican un libro con sus reflexiones

Nahia Idoiaga

Pandemiaren gogoeta feministak biltzen dituen liburu bat kaleratu du Steilasek

Nahia idoiaga

‘COVID-19aren Liburu Zuria’-k hezkuntzarako proposamenak biltzen ditu, diagnosiaz gain

NAHIA IDOIAGA, NAIARA BERASATEGI, MAITANE PICAZA, AMAIA EIGUREN, MARIA DOSIL ETA NAIARA OZAMIZ,

44 profesionales rescatan “una mirada multidisciplinar” de la pandemia

NAHIA IDOIAGA, NAIARA BERASATEGI, MAITANE PICAZA, AMAIA EIGUREN, MARIA DOSIL ETA NAIARA OZAMIZ,

Pandemiari buruzko txosten bat aurkeztu dute zenbait adituk, eta 175 neurri proposatu

NAHIA IDOIAGA, NAIARA BERASATEGI, MAITANE PICAZA, AMAIA EIGUREN, MARIA DOSIL ETA NAIARA OZAMIZ,

Sanitarios y científicos vascos publican un «libro blanco» sobre la covid-19

NAHIA IDOIAGA, NAIARA BERASATEGI, MAITANE PICAZA, AMAIA EIGUREN, MARIA DOSIL ETA NAIARA OZAMIZ,

La pandemia desde una mirada infantil

NAHIA IDOIAGA, NAIARA BERASATEGI, MAITANE PICAZA, AMAIA EIGUREN, MARIA DOSIL ETA NAIARA OZAMIZ,

Zer ondorio izaten ari da pandemia irakasleen egoeran?

NAHIA IDOIAGA, NAIARA BERASATEGI, MAITANE PICAZA, AMAIA EIGUREN, MARIA DOSIL ETA NAIARA OZAMIZ,